Historia neonów stosowanych jako lampy wyładowcze, sięga 1905 roku. Wtedy to po raz pierwszy, neon pojawił się w postaci giętej szklanej, świecącej rurki, wypełnionej azotem lub dwutlenkiem węgla, wykorzystywanej jako reklama świetlna. Z czasem azot i dwutlenek węgla zastąpiono neonem oraz innymi tańszymi gazami szlachetnymi , które dzięki wyładowaniom elektrycznym dawały ładne, jasne światło. Kolejnym krokiem, który sprawiał, iż neony były bardziej atrakcyjne i coraz częściej wykorzystywane w reklamach, było nadanie koloru świetlnym rurkom poprzez zmieszanie składu gazów, nadanie koloru szklanej rurce lub zastosowanie proszku wewnątrz rurki czyli tak zwanego luminoforu, który stosuje się w przypadku rurek wypełnionych rtęcią, neonem czy też argonem.
Pomysł wykorzystania rurek neonowych na skalę przemysłową wykorzystał w 1910, a opatentował w 1915 roku francuski naukowiec Georges Claude.
Jedną z najprostszych i najtańszych form neonowych rurek, które po zgaszeniu były transparentne, a podczas świecenie intensywnie czerwone, pierwszy raz zastosowano do oświetlenia wejścia francuskiego Grand Palais podczas obywających się wówczas targów.
W celach typowo reklamowych, pierwszy neon został wykorzystany w 1912 we Francji i była to reklama salonu fryzjerskiego.
Z czasem popularne neony zaczęły być wypierane poprzez lampy fluorescencyjne, a ponownie do łask wróciły po wprowadzeniu na rynek sterowników do neonów, które dawały możliwość animacji oraz podświetlania przestrzennych form.
W Polsce największa popularność neonów wykorzystanych w przestrzeniach publicznych przypada na lata 60-te i 70-te XX wieku. W tym okresie pełniły funkcję informacyjną jak również dekoracyjną, dlatego z czasem oprócz prostych treści/komunikatów typu „CUKIERNIA”, „PIEKARNIA”, „KWIACIARNIA”, itd., pojawiały się neony animowane, a ich projekty tworzyli polscy artyści, graficy i architekci
W latach 80-tych neony stawały się elementem przestrzeni miejskich, które z czasem powoli przestawały istnieć, gdyż kojarzyły się z ustrojem socjalistycznym. Powodowało to , że niegdyś żywe, wielokrotnie ruchome reklamy, ulegały niszczeniu i dewastacji.
Bogatą kolekcje neonów zewnętrznych można obecnie podziwiać w warszawskim Muzeum Neonów, które w swoich zbiorach posiada kultowe reklamy świetlne zgromadzone z całej Polski.
Czy neony możemy oglądać tylko w muzeach i czy moda na nie się skończyła? Otóż nie!
Obecnie każdy z nas może być szczęśliwym posiadaczem neonu, który stanowi nie tylko reklamę, ale przede wszystkim personalizuje nasze wnętrze, stanowi formę dekoracji, jak również jest formą oświetlenia.
Bardzo często wykorzystujemy neony w projektach wnętrz np. jako dodatkowe oświetlenie pokoi dziecięcych, w przestrzeniach restauracyjnych jako dodatkowa forma identyfikacji jak również w przestrzeniach biurowych jako oznaczenie miejsc charakterystycznych. A Wy możecie wykorzystać neon w dowolny dla Was sposób. Ogranicza was tylko i wyłącznie fantazja 😉
W ofercie naszego sklepu, znajdziecie oryginalne neony firmy Seletti, które możecie w dowolny sposób komponować. Dostępne są zarówno duże i małe litery, jak również szereg symboli, które można dodać do zaprojektowanego przez siebie napisu, np. symbol serca.
Litery połączone są czarnymi przewodami, co dodatkowo nadaje oryginalnego wyglądu, stworzonego przez siebie napisu (nikt z nas nie jest w stanie zapanować nad układem przewodów 😉 ). Do każdego napisu dołączony jest zasilacz, którego moc uzależniona jest od ilości liter.
Jakie są potrzebne dodatkowe wymagania, aby móc udekorować swoje wnętrze? Wystarczy gniazdko elektryczne, aby móc podłączyć neon i pomysł na napis. A jeśli nie wiecie gdzie go umieścić, chętnie Wam pomożemy.